Thu 22-03-2012 : H Art, Julie Rodeyns


Een nieuwe blik op de theaterruimte,

Choreografen Heine Avdal en Yukiko Shinozaki, het artistieke team achter het collectief fieldworks (vroeger Deep Blue), exploreerde de voorbije drie jaar in de gelijknamige serie de verschillende locaties van de natuur, een hotelkamer en een kantoorruimte. Met hun nieuwe project, ‘Nothing’s for something’, keren ze met nieuwe inzichten en ambities terug naar de theaterruimte.

Heine Avdal: “Onze motivatie om deze productie te maken vertrok vanuit de Fieldworks-serie. Daar bevonden we ons altijd in een omgeving waar we niet echt toe behoorden. Natuurlijk namen we onze theaterbagage mee: we vertrokken van de idee hoe afhankelijk van hoe je gebeurtenissen kadert, alles theater kan zijn. Toch waren we er ons altijd erg bewust van dat we ons op vreemd terrein bevonden. We moesten een delicaat evenwicht zoeken tussen ergens inbreken zonder er de dingen over te nemen. Met ‘Nothing’s for something’ wilden we onderzoeken hoe het werken op locatie ons anders doet kijken naar (werken in) een theaterruimte- onze ‘thuis’.”
Dan blijkt dat die gekende ruimte onvermoede dimensies heeft.
Avdal: “In ons werk op locatie vertrokken we altijd van het nulpunt van de ruimte in kwestie: wat er al aanwezig was. Nu stelden we ons in het theater dezelfde vraag. In het theater heersen net zoals in elke plek bepaalde codes en conventies. Alle aanwezigen: performers, publiek, technici,.... kennen en respecteren die. Neem bijvoorbeeld theatergordijnen. Ze zijn er om een tweedeling in de ruimte aan te duiden.  In feite hebben ze geen betekenis op zich, ze zijn niets. Hoe hun afwezigheid aanwezig te stellen, dat is onder andere iets waar we mee aan de slag gaan.”

Een concept dat voor de makers belangrijk blijkt, is het concept van transities. Avdal: “Vaak nemen we een ruimtelijke context als vanzelfsprekend en onveranderlijk aan, terwijl dat niet zo is. Tijdens de voorbereidingsfase van deze voorstelling, gebeurde de verwoestende tsunami in Japan. Door de Japanse achtergrond van Shinozaki voelden we ons daar erg door aangesproken. De voorstelling is geen direct commentaar op deze gebeurtenis maar de natuurramp heeft ons wel beïnvloed in onze artistieke keuze’s. In ‘Nothing’s for something’ willen we tonen hoe een plek vloeibaar kan worden, kan mutueren of in verschillende delen kan uiteenvallen. Hoe wanneer een gegeven situatie zichzelf transformeert, er zich nieuwe mogelijkheden en andere dimensies openen.”

Na drie jaar werken op locatie vindt het duo het fijn om naar de theater ruimte terug te keren. Avdal: “Het project is bovendien een blij weerzien met heel wat mensen waarmee we al eerder samenwerkten en die we soms wat uit het oog waren verloren, zoals de beeldend kunstenaar Christelle Fillod en de lichtontwerper Hans Meijer.”  Maar het is ook een nieuwe, spannende stap in hun œuvre: ‘Nothing’s for something’ is hun eerste grotezaalvoorstelling.

Heine Avdal en Yukiko Shinozaki, ‘Nothing’s for something’, op 23  (première) en 24 maart in Kaaitheater, Sainctelettesquare 20, Brussel. Daarna op tournee.

Julie RODEYNS
 
 
 

<<<